En
تاریخ : سه شنبه 8 مرداد 1398
کد 3198

تازه‌های نشر دانشگاه آزاد اسلامی؛

چاپ کتاب «محیط‌های یادگیری دانشگاهی طبیعت‌گرا» در دانشگاه آزاد اسلامی رودهن

«محیط‌های یادگیری دانشگاهی طبیعت‌گرا» عنوان کتابی است که از سوی اعضای هیئت‌علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن توسط انتشارات جهاد دانشگاهی به چاپ رسید.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، محیط‌های یادگیری دانشگاهی طبیعت‌گرا عنوان کتابی است که از سوی اعضای هیئت‌علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن توسط انتشارات جهاد دانشگاهی با حمایت دبیرخانه فارسی‌زبان علم به چاپ رسید.

نویسندگان این کتاب لیلا پورمحمودی دانش‌آموخته رشته مهندسی معماری، ندا ضیابخش و رضا نقدبیشی اعضای هیئت‌علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن موفق به چاپ این کتاب که منتج از پژوهشی که دو سال قبل آغازشده بود شدند.

این کتاب با توجه به کمبود منابع معتبر فارسی در حوزه طراحی فضاهای آموزشی دانشگاهی موردتوجه جهاد دانشگاهی قرار گرفت.

اساس این کتاب بر مدل‌سازی مفهومی پژوهش‌های معماری و داده‌کاوی کیفی بوده و با ذکر مصادیق و نمونه‌های موردی و تحلیل آن‌ها، نسبت به ارزیابی و اولویت‌بندی شاخص‌های مؤثر در طراحی چنین فضاهایی اقدام شده است.

این کتاب با اولویت‌بندی که بر روی شاخص‌ها انجام داده است، راهنمای مناسبی برای طراحان به‌ شمار می‌رود.

کتاب حاضر که با تأکید بر سه رکن مهم در حوزه طراحی محیطی ساختار یافته است، تلاش دارد تا از طریق مدل‌سازی مفهومی به ترکیب مقولات محیط‌های یادگیری دانشگاهی، طبیعت‌گرایی و خلاقیت در آموزش معماری بپردازد تا از این رهیافت به استخراج شاخصه‌های مؤثر و کلیدی مبتنی بر پژوهش‌ها و یافته‌های علمی بپردازد.

برهم‌کنش و تقابل نظام‌مند میان هر یک از سه مقوله طرح‌شده در این کتاب، فرصت بروز و ظهور مؤلفه‌های اثربخش در هر حوزه را ممکن ساخته است.

تأکید بر طبیعت‌گرایی به‌عنوان دریچه‌ای نو از تجاربی که محیط‌های یادگیری به‌ویژه فضاهای آموزشی معماری که نیازمند اقتضائات ویژه است را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به‌عنوان محور اصلی بحث این کتاب مطرح‌ شده است.

ساختار کتاب مبتنی بر بررسی سوابق پژوهشی و علمی در هر سه حوزه یادشده است که سه فصل نخست را شامل می‌شود و انتهای این مباحث به مدل‌سازی مفهومی منجر می‌‌شود که دربرگیرنده‌ تمامی مؤلفه‌های مؤثری است که فصل چهارم کتاب را تشکیل می‌دهد.

در فصل پنجم با بررسی مصادیق و تجارب موجود در حوزه علمی معماری، به آزمون کمّی و کیفی آنها پرداخته می‌شود تا از طریق آن میزان اثرگذاری شاخص‌ها همراه با راهکارهای طراحی ارائه شود.

  • نوشته شده
  • در سه شنبه 8 مرداد 1398
  • توسط روابط عمومی فرمانداری دماوند
  • تعداد بازدید 1